Hoe werkt het?
Op uw facturen aan uw klanten brengt u btw in rekening. Die btw draagt u af op de btw-aangifte over het tijdvak waarin u factureerde. Blijkt uw klant de factuur geheel of gedeeltelijk niet te betalen, dan kunt u de btw bij de Belastingdienst terugvragen. Stuur daarvoor een aparte brief aan de Belastingdienst. Beschrijf daarin om welke facturen het gaat en licht toe waarom ze oninbaar zijn.
Let op: Voor deze btw-teruggaaf moet u een aparte brief sturen. Reikt u creditfacturen uit of boekt u prijsverminderingen, dan riskeert u een naheffingsaanslag en een boete.
Wat is oninbaar?
U moet in uw teruggaafverzoek aannemelijk maken dat de facturen oninbaar zijn. Dat kunt u bijvoorbeeld doen met een faillissementsverklaring, een bericht van een incassobureau of correspondentie waaruit blijkt dat uw klant de factuur niet zal betalen.
Let op: Het moment waarop duidelijk is geworden dat de klant niet meer zal betalen, ligt vaak vóór de datum van het afwikkelen van het faillissement.
Tip: Voer een actief debiteurenbeheer en dien het verzoek voor btw-teruggaaf wegens oninbare vorderingen tijdig in.
In welke situaties werkt het verzoek niet?
In een aantal situaties krijgt u geen btw-teruggaaf wegens oninbare facturen. Dat is in het geval van:
- onzakelijke kwijtschelding
- toepassing margeregeling
- toepassing kasstelsel
- omzetting van de onbetaald gebleven vordering in een geldlening
Meer weten? Kijk hier.